אם לא קראתם את הכתבה השפעת המיתון (או הצפי למיתון ) על מחירי הנדל"ן בישראל, הכנו לכם תקציר קטן.
שוק הנדל"ן בישראל משדר יציבות חלקית, לאחר העלייה הגבוהה באופן יחסי לשנים האחרונות (21% בשנה אחת).

אז תאכלס מה קורה בשטח בשנת 2023?

שוק הנדל"ן בעיקר בישראל נמצא תמיד בתנופה, יחד עם זאת החלפת הממשלה העלאת הריבית ומצב הכלכלה העולמי מורגשים היטב בתקופה האחרונה ויכולים להעיד על המצב שבא השוק נמצא, זה יכול להיות מאתגר לחזות מה צופן העתיד, עם זאת על ידי מעקב אחר התחזיות והמגמות האחרונות, אפשר לקבל תמונת מצב לאן מועדות פני השוק.
אז מה יקרה לשוק הנדלן בשנת 2023?
ככל שהאוכלוסיה תמשיך לגדול, צפויה גידול בביקוש לדיור בר השגה.
זה המקום לכתוב שמדינת ישראל היא נס על טבעי מבחינה זו שבזמן שבעולם חוששים מירידה בילודה, ישראל היא המדינה המפותחת היחידה שבה הילודה לא סובלת מנסיגה זה שנים.
בתקופה הנוכחית זה עלול להוביל לעלייה בבנייה של בתים קטנים יותר ובמחיר סביר יותר , על מנת להתגבר על עליית הריבית שבעיקרה מקשה על השוק להתקדם .
לריביות יש תפקיד משמעותי בשוק הנדל"ן, ומטבע הדברים השפעתה על השוק מורגשת מאוד, החל מגובהה שיעורי המשכנתא שהנוטלים יכולים לקחת ועד להשפעה ישירה על מחירי הדירות.
אתן 2 דוגמאות שישקפו איך זה מתבטא במציאות.
1. לפני עליית הריביות לקוחות שהיו לקוחים משכנתא על סך מיליון ש"ח היו מחזירים כל חודש כ- 3200 ש"ח ל-30 שנה, לאחר העלאת הריביות ( הבדל של שנה בדיוק ) על אותה משכנתא על סך מיליון ש"ח הלקוחות יחזירו כ-5200 ש"ח ל-30 שנה .
שורה תחתונה לקוחות עם הון עצמי של 500 אלף ש"ח (שעד לא מזמן היה נחשב להון מכובד ) שהיו יכולים לעמוד בהחזר של 5000 ש"ח שמשקף קניית נכס בשווי של 2 מיליון ש"ח יכולים להרשות לעצמם כיום נכס רק במיליון וחצי . אלה אם כן יהיו יכולים לעמוד בהחזר של כ- 7800 ש"ח כל חודש שזהו סכום גבוהה לכל הדעות שיכול עוד להשתנות .
2. דוגמא נוספת שניתן לראות היום דווקא מהכיוון ההפוך , מוכר דירה שנטל משכנתא ורכיב הפריים התייקר לו , ישלם על המשכנתא שהוא כבר נטל בין 1000-ל2000 ש"ח נוספים שהוא לא לקח בחשבון , מה שיגרום בחלק מהמקרים ללחץ בתא המשפחתי ורצון למכור את הנכס , או חלילה אי עמידה בהחזר השלומים .
לסיכום, לדעתי האישית בלבד ולנוכח האמור לעיל, בטווח הקצר תורגש ירידות מחירים באזורים מסויימים, בטווח הארוך המחירים יתייצבו ובמקומות מסויימים עם תוכניות עתידיות להשבחה המחיר עוד יעלה.
בנוסף אלו רק חלק מהתחזיות והמגמות שמעצבות את עתיד שוק הנדלן בשנת 2023.
העצה שלי אליכם היא בכך שעל ידי שמירה על מידע מעודכן והסתגלות לשינויים, כולנו נוכל לקבל החלטות מושכלות יותר בהווה ובעתיד .

קראו בהרחבה האם צריך יועץ נדל"ן

מאגר דירות למכירה